Egy könyv, ami segít biztonságban tudni a gyerekeket offline és online

Pisztrángok, szevasztok!

Képzeld el, hogy egy kellemes nyári délután, vagy éppen egy bekuckózós hideg estén együtt olvastok a gyerekeddel. A könyv izgalmas, leköti a gyermeked figyelmét, és téged is megszólít. Azon túl, hogy tartalmasan telik az időtök, ez a könyv – akár tudatosul az olvasóban, akár nem – olyan lényeges témákat ágyaz történetekbe, amik megalapozzák a gyerekek biztonságát offline és online egyaránt.

Jantek Gyöngyvér vagyok, és örömmel osztom meg veletek a hírt a könyv szerzőjeként, hogy ez a könyv mindenki számára elérhetővé vált!

Az okoseszközök másképp hatnak a fejlődő idegrendszerre, mint ránk, felnőttekre. Egyértelműen bizonyított, hogy a gyerekek társas kapcsolatait, figyelmét, alvását, önértékelését a túlzott képernyőhasználat negatívan befolyásolja. Az okostelefonok elterjedése átalakította a gyerekkort. A játék alapú gyerekkor helyébe a képernyőalapú gyerekkor lépett – az idegrendszerünk, a testünk működése azonban nem képes ilyen ütemben lekövetni ezeket a változásokat.

Azért írtam meg ezt a könyvet, hogy támaszt jelentsen a családok számára a digitális korban. Az internet és az okostelefon már az életünk része, azt viszont mi döntjük el, hogy milyen szerepet töltsön be az életünkben. 

Kinek szól a könyv?

Mivel állunk szemben?

A legtöbb gyerek online és véletlenül találkozik a pornóval, átlagosan valamikor 11-13 éves kora között. Az erőszakos tartalmak, vagy éppen a túlfilterezett hamis valóság szintén az interneten keresztül szivárog be a gyerekek életébe, úgy, hogy a szülők még csak nem is tudnak róla. A kiközösítés, megszégyenítés már nem csak az offline, hanem a nehezebben kontrollálható online térben is része a gyerekek életének. Mindezekkel szemben védtelenek és eszköztelenek. Ahogy sokszor mi, szülők is annak érezzük magunkat.

Új korszak ez, amihez a megszokott nevelési módszerek egy-az-egyben nehezen illeszthetőek. Azt vallom, hogy a digitális eszközök használatát a fejlődő idegrendszer érdekében (is) minimalizálni kell a kisgyerekek életében. Keretek között érdemes tartani az iskolások esetében, és felvértezni őket olyan készségekkel, amik majd segítenek nekik elnavigálni ebben a bonyolult dzsungelben, hiszen teljesen kizárni ezt a világot már nem lehet.

A könyv célja

Hiszek a történetek erejében

És abban, hogy úgy tudjuk leginkább biztonságban tudni a gyerekeinket, ha a nehéz témákról is beszélgetünk velük.

Hogyan épül fel a könyv?

érdekes történet
0 +
elgondolkodtató feladat
0 +
év tapasztalat
0 +
résztvevő
0 +

Ha szeretnél értesülni a legújabb fejleményekről, az alábbi kérdőív kitöltésével feliratkozhatsz a hírlevelünkre!

Történetek és Hőseik

A 9 éves Samu a családjával tölti a nyári szünet első heteit a nagyszülők vidéki házában. 7 éves húga, Janka mellett két kamasz unokatestvére, Anna és Andris is csatlakozik hozzájuk.

A gyerekek világa gyönyörű, de nem egy vattacukorral kibélelt, sziruppal lelocsolt tökéletes világ. Nem! Nekik is megvannak a maguk kihívásai, őket is érik bántások, küzdenek a saját testük elfogadásával, a közösségi média által generált irreális elvárások torzításával. Találkoznak a pornográfiával (sajnos sokszor hamarabb, mint azt a szülők gondolnák), kiközösítéssel offline és online is, és a lista nem teljes.

A könyvben tárgyalt kihívások

  • Erőszakos, félelemkeltő tartalmak
  • Határok és a nemet mondás jelentősége
  • Cyberbullying, szégyen, és lehetséges megoldások
  • Testkép, a testünk elfogadása, a közösségi média torzító hatása
  • Függőség, elvonási tünetek
  • Meztelenség, pornográf tartalmak

Ebben segíti a könyv a gyerekeket

így támogatja a könyv a családokat

  • Erősíti a tudatos okoseszköz-használatot
  • Bátorítja a közös offline időtöltést
  • Erősíti a szülő-gyermek kapcsolatot azáltal, hogy nehéz témákat vet fel és beszélgetéseket indít
  • Csökkenti a családban a frusztrációt és a konfliktusokat az okoseszközök kapcsán
  • Mintát ad a generációk közötti párbeszédre

Interaktív feladatok

Minden történetet elgondolkodtató rész követ, ahol konkrétabb, kézzel fogható segítséget kaphat mind a szülő, mind a gyerek, mi is a teendő, ha például valakiről az engedélye nélkül megosztanak egy fotót. Ezek a feladatok külön, nyomtatható formában is kaphatók!

Gyönyörű analóg illusztrációk

Az igazi festék valóságossága összhangban van a könyv mondanivalójával, és egy újabb szinten mutatja meg az olvasóknak, hogy érdemes a kézzelfogható világban jelen lenni, megfigyelni, alkotni. Orosz Judit, a könyv illusztrátora ebben a videóban mesél az alkotás folyamatáról.

Sárosdi Virág
gyógypedagógus-logopédus, a Skillo.hu alapítója

Egy nyugis délután lehuppantam a nappali kanapéjára, és elkezdtem olvasni a kéziratot. Csongi és Julcsi ott játszottak körülöttem, így egyszercsak kipattant a fejemből az ötlet, miért ne olvashatnám rögtön nekik? Csongi és Julcsi teljesen elmerültek a történetben, képzeletben azonnal a Balaton partjára repültünk! A kedvenc részük egyértelműen az volt, amikor Samu először egyedül merészkedik be a mély vízbe, hogy elússzon a bójáig.  Láttam rajtuk, hogy mindketten izgulnak Samuért, majd megkönnyebbülten sóhajtottak, amikor visszatért a partra, büszkén és boldogan. Csongi felkiáltott: „Én is elúsznék a bójáig!”, míg Julcsi csillogó szemmel kérdezte: „Ugye, én is lehetek olyan bátor, mint Samu?

“Pisztrángok, szevasztok!” nem csupán egy izgalmas olvasmány, hanem egy olyan könyv, amely közös élményeket teremt szülők és gyerekek között. Segít abban, hogy a gyerekek megértsék és feldolgozzák a digitális világ kihívásait, miközben erősíti a családi kötelékeket is. Én magam is csak ajánlani tudom minden szülőnek és gyermeknek, akik szeretnének együtt tanulni, beszélgetni és jókat olvasni!

Tegyük félre a telefont és olvassunk együtt!

Ha szeretnél értesülni a digitális szülőséget és a könyvet érintő fejleményekről, az alábbi gombra kattintva feliratkozhatsz a hírlevelünkre!

Csapatunk

Jantek Gyöngyvér vagyok, négy gyerekem van. 13 éve dolgozom gyerekekkel és családokkal klinikai szakpszichológusként. Amióta az eszemet tudom, a történetek átszövik az életemet. Először hallgattam a meséket, aztán olvastam mások történeteit, majd én is kitaláltam jópárat. Az irodalom és a pszichológia ugyanarról szól – az emberről. Régi vágyam valósul meg azáltal, hogy a két területet egybegyúrva, történeteken keresztül szólhatok a gyerekekhez. Szeretném megőrizni a gyerekkort gyerekkornak, megmutatni a fantázia, az álmok és a valóság finoman összemosódó gazdagságát, ami a gyerekek belső világát jellemzi. 

Orosz Judit vagyok, illusztrátor és animációs tervezőművész, 5 gyerek anyukája. Az animációs tanulmányok közben merült fel bennem először, hogy a képernyőhasználatot nagyon szeretném majd visszafogni a saját gyermekimnél. De hogyan vezessük be őket a veszélyekbe anélkül, hogy túlságosan rájuk ijesztenénk? Mert hogy veszélyek vannak, és ezekre a veszélyekre ők nincsenek felkészülve. Sőt talán még a szülők sincsenek. Azért csatlakoztam ehhez a projekthez, mert szeretném ezen a történeten és a hozzá tartozó illusztrációkon keresztül segíteni a mai 7-10 évesek szüleit, hogy túl merjenek lépni a csordaszellemen.

Milena Wartecka-Ducki vagyok, a Wonderland Alapítvány és Kiadó alapítója. Az alapítványunk által kiadott könyvek célja, hogy hitelesen mutassuk be a világot a gyerekeknek. Ezért választunk olyan műveket, amelyek az életet a maga összetettségében és sokszínűségében mutatják be. Szórakoztató, humorral telt, nyitottságot, tiszteletet és empátiát hirdető kiadványokat jelentetünk meg, köztük olyanokat is, amelyekben azokat a nehezebb helyzeteket mutatjuk be, amelyekkel gyermekeink életük során találkozhatnak.

Lépj be a közösségünkbe!

Ha szeretnél több, mint 1200 hasonlóan gondolkodó szülőhöz kapcsolódni, gyerek a zárt csoportunkba!

Akik már olvasták...

Turai Krisztina
tanító