A kellemetlen dolgokról nem beszélünk, fiam. Fájdalmas, kínos, nehéz témák.

Harag, elmulasztott pillanatok, sérelmek –  jobb, ha maradnak eltemetve ott, ahol senki sem látja őket. A múltat minek bolygatni?

Az udvarias mosoly, a megjátszott tisztelet és a folyamatos, ködszerű szorongás olcsó terítőként takarja el a mélyben hullámzó érzéseket. Mi volt a suliban? Semmi?

Megint drágább a benzin és a kenyér. A szomszédnak új autója van, miből telik rá nekik? Késett a vonat, túl sok a reklám a tévében, mi legyen az ebéd holnap? 

Beszélünk. Hangszalagok rezegnek, információ jön, információ megy. Beszélünk másokról, mások szennyeséről: addig is mi lehetünk a jóemberek, amíg felülről nézzük a többi esendőt.

A család a konyhában ül. A kellemetlen kérdésekről ne beszéljünk, főleg ha az minket érint – a kimondatlan parancs a falakra van írva láthatatlanul, de a szív a sorok között is képes olvasni.

A kellemetlen dolgokról mi nem beszélünk – így hát fecsegve hallgattak. Üvöltött a némaság. Eleinte fájt minden erővel visszatartott mondat, farzsebekbe tuszkolt érzés, de aztán megfagyott a belső tenger. 

Elállt a szél, csak a sirályok üres éneke maradt.

Anya és fiú, férj és feleség ülnek az asztalnál, és azt hiszik, együtt vannak, pedig dehogy. Együtt, mégis egyedül nézik a jégen zajongó fehér madarakat, míg aztán azok is messzire szállnak.

(A grafika Horváth-Vida Salomé munkája)